
S-au împlinit 40 de ani de la cel mai dramatic accident din activitatea de transport gaze din România. Zeci de case din satul Ferăstrău-Oituz, județul Bacău, au ars împreună cu proprietarii acestora, în urma exploziei unei conducte de transport gaze. Era noaptea de 1 spre 2 aprilie 1984, ora 2:30, când conducta magistrală de transport gaze naturale Est II Coroi-Onești-Șendreni a cedat brusc în zona satului Ferăstrău-Oituz, la presiunea de aproximativ 37 bar, lăsând în urmă un crater cu diametrul de 20 m și adâncimea de 5 m dar și suferința și amintirea celui mai grav incident tehnic produs în istoria de peste 100 de ani a transportului gazelor naturale din România.
În noaptea fatidică de acum 40 de ani, conducta magistrală Est II a cedat brusc și în urma exploziei un tronson de conductă cu lungimea de 10 m a fost aruncat din zona de pozare, împreună cu o greutate de lestare a conductei de circa 3 tone, la o distanță de 15 metri. Conducta magistrală cu diametrul de 28” (711,2mm) a fost construită din țevi de otel X60 produse în Iugoslavia de uzina Kumanovo.
Un aspect deosebit trebuie amintit. Conducta DN700 Est I a fost realizată în anul 1959, iar DN800 Est II în perioada 1970-1973. În anul 1975, viituri de o intensitate excepțională au avut loc pe râul Oituz în urma ploilor abundente din zilele de 1 și 2 mai, de o amploare ce nu a mai fost înregistrată în perioada ultimilor 85 de ani. În anumite zone, albia râului Oituz a suferit o serie de modificări și s-au produs ruperi de maluri. Drumul național DN11 a fost distrus în mai multe puncte, au fost avariate linii electrice și linii de telecomunicații. Magistrala de transport DN800 Est II a fost direct expusă acțiunii de distrugere a curentului de apă, a plutitorilor antrenați de acesta și a vibrațiilor chiar în zona satului Ferăstrău-Oituz, conducta fiind complet dezvelită pe o lungime de 180m, iar lungimea totală a tronsonului afectat fiind de aproximativ 350m.
Distribuie: