140 de ani de la inaugurarea Gării din Târgu Ocna, proiectată de Anghel Saligny

Pe 24 iunie s-au împlinit 140 de ani de la inaugurarea Gării din Târgu Ocna (24 iunie 1884). Proiectată de Anghel Saligny, Gara CFR Târgu Ocna a avut, până în 1899, statutul de cap de linie. Pentru linia dintre Adjud și Târgu Ocna au existat mai multe proiecte încă din anii anteriori. Pentru stația terminus Târgu Ocna, în schimb, a fost întocmit un proiect nou, unul de anvergură pentru categoria „gărilor de imitație” și care punea în evidență elemente decorative de fațadă (bosaje, ancadramente, cornișe). Se folosește la gara Târgu-Ocna cu precădere placarea cu cărămidă, procedeu ce va deveni foarte întâlnit în deceniile următoare.

Anghel Saligny a fost proiectantul „Teledinamicului de la Târgu Ocna”, lucrare ce a reprezentat primul funicular din România, inaugurat în februarie 1885. ,,Teledinamicul de la Târgu Ocna” a funcționat numai 11 ani (februarie 1885 – octombrie 1896). Acesta a fost înlocuit de o linie de cale ferată industrială pentru transportul sării de la magaziile salinei Târgu Ocna la Halta CFR Salina. După ce s-a construit tunelul de la „Cireșoaia” între anii 1897-1898, calea ferată a fost prelungită până la Comănești și ulterior până la Ghimeș, lucrările fiind coordonate de un alt mare inginer român- Elie Radu . Gara de la Targu-Ocna a avut un rol important cu deosebite valențe în trecut în contextul în care pe pe Valea Trotusului s-au depozitat lemnul din pădurea Măgurii, păcura din Moinești, Lucăcești cerealele dar și fructele, vitele . În prezent, Halta Salina funcționează doar ca stație de călători.

Foto: Gara CFR Târgu-Ocna, 1917, Imperial War Museum