Elevii oneșteni laureați ai concursului Prix de la Francophonie, ediția a XXVI-a

In Actualitate, Cultură și educație
septembrie 16, 2024

Vineri, 13 septembrie 2024Biblioteca Municipală “Radu Rosetti” Onești, în parteneriat cu Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești (director: prof. Irina-Livia Enache), a organizat festivitatea de premiere a ediției nr. 26 a Concursului Prix de la Francophonie, la care au participat atât elevii moisiliști, coordonați de prof. Loredana Hanganu și prof. Virginia-Smărăndița Brăescu, cât și elevi de la Colegiul Național “Dimitrie Cantemir” Onești coordonați de dna prof. Elena-Lăcrămioara Agachi.

Organizat anual de CEPAJ – Comité Eysinais pour l’Animation des Jumelages, concursul Prix de la Francophonie încurajează exprimarea creativă în limba franceză în rândul elevilor din școlile de nivel gimnazial și liceal din Onești și contribuie la consolidarea relațiilor de prietenie și colaborare dintre cele două orașe înfrățite (Eysines – Onești), motivând elevii și recompensându-i cu premii frumoase, diplome și cărți în limba franceză, marele premiu fiind o excursie de o săptămână la Eysines-Bordeaux (Franța).

De-a lungul timpului, elevii din Onești au obținut anual numeroase premii la acest concurs francofon de creație și au fost recompensați de CEPAJ Franța cu diplome, premii în cărți de la Librăria Les Mots du Zèbre și o excursie de o săptămână la Eysines-Bordeaux pentru câștigătorii premiului I.

Câștigătorii concursului Prix de la Francophonie, ediția 26 din 2024, sunt:

Nivel: Liceu

Premiul I: Daniel IAVORSCHI, 18 ani, Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești (La Liberté, prof. coordonator: Loredana Hanganu)

Premiul al II lea: Andrei-Vasile SPOIALA – 19 ani, Colegiul Național “Dimitrie Cantemir” Onești (Mots Rangés, prof. coordonator: Elena-Lăcrămioara Agachi)

Premiul al III lea: Elena PLESCAN -17 ani, Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești (Comme une mouche dans une toile d’araignée, prof. coordonator: Loredana Hanganu)

 

Mențiune: loana-Maria GOGU – 16 ans, Colegiul Național “Dimitrie Cantemir” Onești (L’amour à l’adolescence, prof. coordonator: Elena-Lăcrămioara Agachi)

Mențiune: Bianca Ioana PAVEL -16 ans, Colegiul Național “Grigore Moisil” Onești (La langue française, un atout pour ma carrière, prof. coordonator: Virginia-Smărăndița Brăescu)

Premiul pentru poezie «Emilia Munteanu»: Andrei-Vasile SPOIALA – 19 ani, Colegiul Național “Dimitrie Cantemir” Onești (Mots Rangés, prof. coordonator: Elena-Lăcrămioara Agachi)

Nivel: Gimnaziu

Premiul I: llinca Alexandra Andreea LICIU PARASCHIV – 14 ani, Colegiul Național “Dimitrie Cantemir” Onești (Le Theâtre, prof. coordonator: Elena-Lăcrămioara Agachi)

Aniversarea, în 2024, a 26 de ani de când a fost lansat concursul Prix de la Francophonie, reprezintă o mărturie a cooperării și dezvoltării durabile a proiectului de înfrățire dintre orașele Onești-Bacău din România și Eysines-Bordeaux din Franța, o contribuție importantă la inițierea și reușita acestui proiect având conf. univ. dr. Emilia Munteanu, a cărei personalitate și activitate remarcabilă pentru promovarea limbii franceze și a valorilor francofoniei au fost foarte frumos și emoționant evocate de către fostele sale eleve, prof. Virginia-Smărăndița Brăescu și prof. Elena-Lăcrămioara Agachi, și de către dl. Ionuț Tenie, directorul Bibliotecii Municipale „Radu Rosetti” Onești, din partea autorității locale, care s-au implicat activ în susținerea acestui proiect, au promovat spiritul francofon în comunitatea oneșteană și i-au îndrumat pe elevi pentru a-și dezvolta abilitățile de scriere creativă în limba franceză.

 

Proiectele de înfrățire între localități construiesc dialogul intercultural și intergenerațional, promovează diversitatea lingvistică și incluziunea, înțelegerea și conviețuirea pașnică între popoare. Prin încurajarea colaborării și a schimburilor la diverse niveluri – educațional, cultural, social, antreprenorial și economic – aceste proiecte facilitează descoperirea unor noi perspective de dezvoltare durabilă, înțelegere reciprocă, cooperare și solidaritate internațională. Prin schimburi de experiență și bune practici pe teme de dezvoltare durabilă, guvernanță locală, educație și cultură, înfrățirile între orașe ajută la deconstruirea stereotipurilor, contribuind la o mai bună înțelegere a provocărilor și oportunităților comune, reprezentând adevărate laboratoare de experimentare socială, în care diversitatea culturală este celebrată, unde generațiile învață unele de la altele și unde orașele devin actori ai schimbării globale.