Piedone a controlat cozonacii de Paște: Au prea puțină nucă și prea mulți aditivi

 Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), instituție condusă de Cristian Popescu Piedone, a realizat o evaluare comparativă a informațiilor oferite consumatorilor pentru cozonaci. Concluzia a fost că aceștia adesea conțin mai puțină nucă decât cantitatea specificată, precum și numeroși aditivi.

Potrivit ANPC, au fost analizate peste 20 de sortimente de cozonaci, produse de unități proprii sau furnizori din sectorul privat pentru rețele precum Carrefour, Auchan, Mega Image sau Penny. Principalele constatări ale ANPC:

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor veghează constant asupra securității și siguranței produselor alimentare. Cel mai relevant indicator privind siguranța produselor îl reprezintă analiza informațiilor puse la dispoziția consumatorilor prin etichetele/ambalajele produselor. În perioada sărbatorilor pascale, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor pune la dispoziție următoarea evaluare comparativă a informațiilor oferite consumatorilor pentru produsele tip cozonac, comercializate în marile lanțuri de retail din România.
Au fost analizate peste 20 de sortimente de cozonaci, produse de unități proprii sau furnizori din sectorul privat pentru rețele precum Carrefour, Auchan, Mega Image, Penny .
Principalele constatări:
Baza asigurării unui înalt nivel de protecție a consumatorului îl reprezintă veridicitatea informațiilor referitoare la produsele alimentare, luând în considerare diferențele de percepție ale consumatorilor și nevoile acestora.
Aditivare excesivă
S-au identificat produse care conțin până la 21 de aditivi diferiți, inclusiv în aluat, umplutură și glazură. Acest lucru ridică semne de întrebare privind originea naturală cât și calitatea produselor, mai ales în cazul produselor prezentate drept „tradiționale” sau „de casă”.
COZ.NUCA.CACAO.STAF.RAHAT 1 KG – 22 E-ur
Compoziție înșelătoare cu ingrediente ambigue
Aducem în atenție faptul că numeroase produse utilizează premixuri fără a menționa proporția reală de ingredient activ (ex: nucă), ceea ce poate induce în eroare consumatorul cu privire la conținutul real al umpluturii. În unele cazuri, umpluturile nu sunt menționate în denumirea produsului, iar procentul efectiv de nucă este net inferior percepției create.
Atenționare!
Dacă în denumirea produsului se regăsește oricare dintre ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/ mac este imperios ca în lista de ingrediente să se regăsească ponderea/cantitatea lor în produsul finit. Deopotrivă, indicarea cantității/ponderii în lista de ingrediente se menționează și în cazul în care ingredientele următoare: nucă/rahat/stafide/cacao/mac se regăsesc pe ambalaj evidențiate prin desene sau grafică.
 Etichetarea anumitor substanțe sau produse care provoacă alergii sau intoleranțe (alergeni)
In orice cicumstanță consumatorul trebuie să i se furnizeze informații într-un mod complet și precis pentru a face o alegere în cunoștință de cauză . Mentionarea alergenilor in lista ingredientelor nu este suficientă atâta timp cât nu sunt puși în evidență printr-un set de caracteristici grafice care ii diferențiază clar de restul listei de ingrediente, de exemplu prin font, stilul caracterelor sau culoarea de fond.
 Probleme la declarația nutrițională
În mai multe cazuri, deși declarația nutrițională este prezentă, nu respectă ordinea obligatorie a nutrientilor conform Regulamentului (UE) nr. 1169/2011, în special în ceea ce privește poziționarea fibrelor.