Publicația Le Monde a scris vineri despre un proiect strategic de infrastructură realizat de România, care ar urma să dezvolte rețeaua de transport spre Ucraina: Autostrada Moldovei A7. Termenele sunt strânse, iar miza este importantă: creșterea schimburilor comerciale cu țara vecină, dar și eventualele livrări de arme către Kiev.
”O axă nord-sud de aproape 500 de kilometri, la care această țară din estul Europei a visat de zeci de ani”, scriu jurnaliștii Le Monde despre viitoarea Autostradă A7, care ar trebui, în cele din urmă, să lege Bucureștiul de granița cu Ucraina. În acest context, trebuie precizat că proiectul Autostrăzii A7, finanțat prin PNRR, a fost lansat înainte de începerea invaziei Ucrainei de către Rusia.
Ce se întâmplă acum este faptul că proiectul progresează într-o viteză rară pentru o țară cunoscută până acum pentru încetineala sa în realizarea unor proiecte majore, constată jurnaliștii francezi. Ei se bazează și pe declarațiile ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu. De la începutul războiului, „accelerăm și ne concentrăm mai mult”, spune Grindeanu, care se angajează „să termine A7 până în 2026”.
Odată finalizată apărarea „flancului estic” al NATO, Autostrada Moldovei (așa cum mai este cunoscută) ar putea facilita, pe de o parte, transportul cerealelor ucrainene către portul românesc Constanța, la Marea Neagră, iar pe de alta, livrarea de arme grele în Ucraina. Ca să nu mai vorbim de rolul său în apărarea unei țări care constituie „flancul estic” al NATO. De menționat că Ben Hodges, fost comandant al forțelor americane în Europa, a criticat în august 2023 „starea deplorabilă a infrastructurii românești” care „nu ar ajuta NATO” să desfășoare rapid forțe în cazul unui atac rusesc.
Problema traficului spre Nord este o problemă reală, mai constată cei de la Le Monde. În prezent, durează aproape șapte ore pentru a ajunge de la București la Siret, pe un drum prost. „Înainte de război, relațiile cu Ucraina erau aproape de zero, dar acum totul crește”, spune ministrul Grindeanu el, arătându-le jurnaliștilor amploarea proiectelor în derulare, pe harta mare desfășurată pe biroul său. Analiza Le Monde mai arată că perspectiva aderării Moldovei și Ucrainei la Uniunea Europeană nu face decât să întărească sentimentul că este nevoie urgentă de infrastructură în zona respectivă.
Distribuie: